Alles heeft een ritme

In dit artikel meer over de natuurlijke ritmes in de natuur en het leven site here. Dat verstoring van ritme tot stress leidt. Het effect van opkomst van kunstmatig licht en de gevolgen van blauw licht op ons ritme, lichaam en slapen.

Ritme is de basis van ons leven. Alles in de natuur heeft zijn eigen ritme. Kijk eens naar de wisseling van de seizoenen, dag en nacht, eb en vloed, de jaarlijkse trek van de vogels. Alle organen in ons lichaam hebben een eigen ritme. Hormonen hebben ook een eigen ritme en hangt samen met andere hormonen. Ieder onderdeel beïnvloed het geheel en het geheel beïnvloed ieder onderdeel. Dat werkt zo in de natuur maar ook in ons eigen lichaam.

Verstoring van ritmes leidt altijd tot stress en kan op termijn klachten geven. Nachtdiensten bijvoorbeeld kunnen negatief uitpakken. Dit omdat nachtdiensten de natuurlijke slaapritmes verstoren. Het koesteren en herstel van ritmes zorgt voor herstel en gezondheid. Hoe beter en sterker alle ritmes met elkaar in de pas lopen, hoe optimaler je gezondheid is.

Natuurlijke slaapritmes

Heel vroeger leefden wij mensen volgens de natuurlijke ritmes. Wanneer het donker werd gingen wij gewoon slapen. ’s ochtends stonden wij op als de haan kraaide. Er was geen kunstlicht. Wanneer de dagen in de winter korter werden dan sliep men automatisch langer. In de zomer sliep men korter.

Onze lichamen zijn evolutionair nog steeds zo ingesteld. Slapen en eten hebben een grote invloed op onze hormonen. Hormonen spelen weer een cruciale rol voor onze gezondheid. Langer slapen en meer gezonde voeding bevordert direct onze gezondheid.

Kunstmatig licht

Met de komst van de gloeilamp was het kunstlicht geboren. Een bijzonder praktische uitvinding voor de mensheid, maar een negatieve kantelpunt voor onze gezondheid. Kunstmatig licht verstoort namelijk enorm onze hormoonhuishouding.

De ogen bevatten receptoren die het licht opvangen en verwerken. Daglicht kent vele schommelingen gedurende de dag, maar de intensiteit varieert ook over de weken en seizoenen. De receptoren nemen deze veranderingen in lichtsterkte continue waar en handelt daar ook direct naar. Onze hormonen volgen dit ritme van lichtsterktes overdag en ’s nachts nauwgezet.

Hormoon melatonine speelt een sleutelrol voor ons slapen. Melatonine wordt ook wel het slaaphormoon genoemd. Bij een normaal ritme komt melatonine ’s avonds vrij als het donker is en het niveau van cortisol en bloedsuiker tot een minimum zijn gedaald. Melatonine is voor het lichaam het signaal om de dag-activiteiten te verminderen en zich voor te bereiden op de nacht. Voldoende melatonine en een donkere slaapkamer laten je snel en diep slapen.

Slaapproblemen als gevolg van blauw licht

Aangezien alle hormonen met elkaar verbonden zijn hebben een verstoring van licht en lichtsterkte direct effect op je hormoonhuishouding. Meegaan met deze schommelingen geeft ritme. Tegen dit ritme ingaan geeft stress. Wanneer wij ’s avonds nu een lamp aanzetten is dat natuurlijk bijzonder praktisch, maar wij beïnvloeden hierdoor wel het ritme van dag en nacht.

Tel daarbij op het gebruik van beeldschermen. Dit heeft de afgelopen decennia een stormachtige ontwikkeling doorgemaakt. ’s Avonds tot letterlijk in bed wordt nog volop een mobiele telefoon of tablet gebruikt. Al deze beeldschermen stralen kunstmatig licht uit, meet name blauw licht. Bij de aanwezigheid van blauw licht wordt de productie van melatonine direct geremd, met alle negatieve gevolgen voor de slaap en hormoonhuishouding. Dit verklaard ook waarom de stijging van slaapproblemen in gelijke tred loopt met de opkomst en gebruik van mobiele telefoons en tablets.

Herstel je ritme

Herstellen van onze natuurlijke ritmes is het belangrijkste wat we voor onze gezondheid kunnen doen. Ervaar je slaapproblemen of andere gezondheidsproblemen? Kijk dan eerst naar je eigen ritme ’s avonds. Maak je nog volop gebruik van verlichting en je mobiele telefoon terwijl het buiten donker is? Dit verstoort je ritme.

Je kan het gebruik van verlichting en beeldschermen direct zelf verminderen. Vind je dat lastig? Overweeg dan bijvoorbeeld de SLP slaapbril. Wanneer je deze een paar uur VOOR het slapen gaan draagt wordt vrijwel alle schadelijke blauw licht gefilterd. Met een SLP slaapbril volg je dus je normale ritme, terwijl je gewoon gebruikt blijft maken van je mobiel.

Alex

Gebruik van deze site betekent dat je onze algemene voorwaarden accepteert.

Slaapbril.nl is onderdeel van SLP.life. De meest slaapverwekkende bril van Nederland en België

Log in with your credentials

Forgot your details?