Meer over blauw licht

Lees hier meer over blauw licht en waarom dit licht een slechte invloed op je slapen kan hebben.

Ook tref je hier wetenschappelijke onderbouwingen aan, wanneer je de behoefte hebt om alles te weten over blauw licht.

Blauw licht?

Wat is blauw licht?

Blauw licht is een kleur in het lichtspectrum dat zichtbaar is voor het menselijk oog. Wetenschappelijk bekeken is de golflengte van het zichtbare lichtspectrum tussen de 380 nm en 780 nm. Binnen dit spectrum is de golflengte van blauw licht tussen de 381 nm en 500 nm.

Wat zijn bronnen van blauw licht?

Blauw licht is feitelijk overal om ons heen. De belangrijkste bronnen zijn:
1. Zonlicht.
2. Kunstlicht. Kunstlicht wordt uitgezonden door vele apparaten en verlichting. Meest bekend zijn de mobiele telefoon, tablet, computer, TV en lampen.

Kleurenspectrum en golflengtes blauw licht

Hoe beïnvloed blauw licht onze slaap?

Waarom kan ik niet slapen door blauw licht?

Melatonine wordt ook wel slaaphormoon genoemd. De aanmaak van melatonine varieert gedurende de dag. Overdag wordt er minder door je lichaam aangemaakt, omdat het licht is en je actief dient te zijn. ‘s Avonds komt de productie van melatonine echt op gang. Dit om te zorgen dat je moe wordt ter voorbereiding op de nacht.

Teveel blauw licht voor het slapen gaan dwarsboomt dit natuurlijke proces. Blauw licht remt namelijk de aanmaak van melatonine. Vooral het blauwe licht van je telefoon, laptop, computer, televisie, tablet of kamerverlichting verstoort de aanmaak van melatonine.

Wanneer je regelmatig jezelf overbelast met blauw licht dan wordt op een gegeven moment de aanmaak van melatonine structureel verstoord wat blijvend je biologische klok ontregelt, met alle slaapproblemen van dien.

Helpt de SLP slaapbril?

Ja. Wanneer je minimaal 2 tot 3 uur voor het slapen gaan de SLP slaapbril draagt zal je lichaam minder blauw licht ontvangen. Minder blauw licht ‘s avonds betekend een verbeterde aanmaak van melatonine. Vele gebruikers van de SLP slaapbril ervaren dat ze sneller moe worden als ze de SLP slaapbril dragen. Je begint op een gegeven moment gewoon te gapen met de bril op. Het is letterlijk een slaapverwekkende bril.

Is alle blauw licht schadelijk?

Zeker niet. Natuurlijk blauw licht overdag is goed voor je lijf en biologische klok. Blauw licht vanaf golflengte 470 nm kan zelfs helpen bij blauw lichttherapie, bijvoorbeeld ter bestrijding van een depressie.

Het is vooral het kunstmatige blauw licht ‘s avonds en ‘s nachts wat ons lichaam parten speelt. Dit omdat blauw licht ‘s avonds je lichaam het verkeerde signaal geeft dat het overdag is. Dit houdt je lichaam ‘s avonds actief en alert, terwijl je lichaam juist in ruststand moet gaan komen. Om vervolgens vanuit ruststand langzaam over te gaan naar nachtrust.

Oranje blokkeert blauw

Onze SLP slaapbrillen worden gemaakt van speciale oranje lenzen van optische kwaliteit. Dit omdat alleen oranje lenzen in staat zijn om 98% van al het blauwe licht te blokkeren. Oranje blokkeert dus blauw..

Oranje glazen zijn zeker opvallend en reacties zijn gegarandeerd als je je SLP slaapbril voor de eerste keer opzet thuis, .. maar jij lacht het laatst als je weer normaal kan slapen.

Referenties en wetenschap

Voor de liefhebbers van getallen en wetenschappelijke onderbouwingen hebben wij interessante resultaten van door internationale instituten uitgevoerde studies naar de gevolgen van de blauw licht op de gezondheid en slapen op een rijtje gezet:

‘Oranje lenzen blokkeren blauw licht en verbeteren de nachtrust’

Onderzoek onder 20 volwassenen welke 3 uur voor het slapen gaan anti-blauw licht brillen droegen, toonde aan dat deze groep volwassenen een beter humeur en een beter nachtrust ervaarden. Dit in tegenstelling tot de groep welke alleen anti-UV brillen droegen.

Bron: Universiteit van Toledo, Verenigde Staten, onderzoekers Burkhart & Phelps. Publicatie: Chronobiology International magazine, PubMed.gov, december 2009

‘Blauw licht heeft een donkere kant’

Uitleg over het effect van licht op je biologische klok, de gezondheidsrisico’s die gepaard gaan met slecht slapen en het effect van blauw licht: ‘the power of the blues’.

Bron: Harvard Medical School, Verenigde Staten. Publicatie: Harvard Health Publications, Harvard.edu, mei 2012

Blauw licht links

Er wordt veel geschreven over blauw licht en het effect ervan op onze gezondheid. Wij houden al het nieuws omtrent blauw licht ook voor je in de gaten:

NewScientist.nl, 31 december 2014: ‘Blauw licht smartphone ontregelt biologische klok

Parool.nl, 30 december 3014: ‘UvA-onderzoeker: Gooi die mobiel uit de slaapkamer

Nu.nl, 9 oktober 2014: ‘Blauw licht verstoort slaap en maakt dik

New York Times, 4 juli 2011: ‘In eyes, a clock calibrated by wavelengths of light

Gebruik van deze site betekent dat je onze algemene voorwaarden accepteert.

Slaapbril.nl is onderdeel van SLP.life. De meest slaapverwekkende bril van Nederland en België

Log in with your credentials

Forgot your details?