Meer over slaapproblemen

Lees hier meer over slaapproblemen en waarom slecht slapen ongezond is voor je. Slaaptekort tast namelijk niet alleen je humeur aan, maar ook je gezondheid en schoonheid.

Ook tref je hier wetenschappelijke onderbouwingen aan, wanneer je het naadje van de kous wil weten.

Gevolgen slaapproblemen

Onderschat nooit een slaapprobleem. De effecten van weinig slaap op korte termijn kunnen zijn: gapen, verminderde focus en concentratie, snel geïrriteerd zijn, niet helder nadenken, nervositeit, spierpijn of hoofdpijn.

Wetenschappelijk onderzoek heeft inmiddels aangetoond dat een chronisch slaaptekort ook je gezondheid aantast. Zo heb je meer kans op hart- en vaatziekten, maag- en darmproblemen, een verzwakt immuunsysteem, depressies, diabetes type 2 en gewichtstoename.

Daarnaast is slaap ook erg belangrijk voor je brein. Het is vaak zestien uur per dag in touw en heeft nachtrust hard nodig om alle gebeurtenissen te verwerken en op te slaan. Slaap je regelmatig te weinig? Dan kan jouw brein zijn werk niet goed doen, wat gevolgen kan hebben voor je concentratie en humeur. Of erger: concentratieproblemen, migraine en psychische klachten.

Beter slapen helpt je lichaam en geest.

Oorzaken slecht zaken

Oorzaak van slecht slapen: je smartphone, tablet en laptop

Melatonine wordt ook wel slaaphormoon genoemd. Het komt ’s avonds vrij als het niveau van cortisol en bloedsuiker tot een minimum zijn gedaald en als het donker is. Als je overdag een tekort aan daglicht hebt gehad maak je ‘s avonds minder melatonine aan. Ook het blauwe licht van je telefoon, laptop, computer, televisie, tablet of kamerverlichting verstoort de aanmaak van melatonine. Ga naar onze pagina ‘blauw licht‘ wanneer je meer wilt weten over de gevolgen van blauw licht en het beperken ervan.

Oorzaak van slecht slapen: stress

Cortisol wordt ook wel het stresshormoon genoemd. Normaal bereikt cortisol ’s morgens het hoogste peil om daarna gedurende de dag langzaam af te nemen totdat het tijdens je slaap een minimum bereikt. Veel mensen echter maken door chronische stress en slaaptekort structureel te veel cortisol aan. Ook ’s avonds en ’s nachts. Hierdoor slaap je slechter en word je minder uitgerust en energiek wakker.

Oorzaak van slecht slapen: voeding

Er is voeding die je uit je slaap houden. Het drinken van koffie ‘s avonds kan slaapproblemen veroorzaken. Ook teveel eten is een andere oorzaak. Wanneer je met een volle maag naar bed gaat kan de vertering op dat moment je danig dwars zitten. Ook alcohol kan voor problemen zorgen. Inslapen gaat meestal goed met alcohol, maar later in de nacht zorgt alcohol er voor dat je weer klaar wakker bent.

SLP slaapbril / beeldschermbril voor blauw licht bescherming

De SLP slaapbril:

  • Draag de SLP slaapbril 2 uur VOOR het slapen gaan
  • Schadelijk blauw licht van je mobiele telefoon, tablet, computer, TV en verlichting bereikt nu niet meer via je ogen je lichaam
  • Hierdoor maakt je lichaam zelf het slaaphormoon melatonine aan
  • Dit laat je sneller in slaap vallen en rustiger slapen
  • Terwijl je ‘s avonds al je mobiele apparaten kan blijven gebruiken

Referenties en wetenschap

Voor de liefhebbers van getallen en wetenschappelijke onderbouwingen hebben wij interessante resultaten van door internationale instituten uitgevoerde studies naar slaapproblemen en de gevolgen ervan op een rijtje gezet:

‘Meer slaap leidt tot meer en betere seks’

Vrouwen die meer en beter slapen zullen er sneller voor in zijn om andere dingen te doen in bed: meer en betere seks. Dat blijkt uit een nieuwe studie, uitgevoerd door onderzoekers van de University of Michigan’s Sleep and Circadian Research Laboratory. Zij volgden 14 dagen lang 171 vrouwen.

Bron: University of Michigan’s Sleep and Circadian Research Laboratory. Publicatie:  The Journal of Sexual Medicine, 16 maart 2015

‘Brein veroudert sneller bij weinig slaap’

Het brein van mensen die relatief kort slapen, veroudert sneller. Dat blijkt uit wetenschappelijk onderzoek van de Duke Medical School in Singapore, gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Sleep. Als mensen minder dan zeven uur per dag slapen, vertoont hun brein eerder tekenen van ouderdom en cognitieve achteruitgang. ‘Korte slapers’ hebben mogelijk ook meer kans op ouderdomsziektes zoals dementie.

Bron: Duke Medical School in Singapore. Publicatie: Sleep, uitgave 37, nummer 7, 2014

‘Meer eten door slaaptekort’

Na een slechte nachtrust kies je eerder voor grote porties of calorierijk eten dan na een normale nacht. Slecht slapen kan op de lange termijn dus leiden tot overgewicht. Dat stellen onderzoekers van de Uppsala Universiteit. In een eerder onderzoek lieten ze al zien dat na een nacht slecht slapen er meer activiteit is in een hersengebied verantwoordelijk voor het verlangen naar eten.

Bron: Department of Neuroscience, Uppsala University, Zweden. Publicatie: Psychoneuroendocrinology, september 2013

Gebruik van deze site betekent dat je onze algemene voorwaarden accepteert.

Slaapbril.nl is onderdeel van SLP.life. De meest slaapverwekkende bril van Nederland en België

Log in with your credentials

Forgot your details?